Liever je plannen telefonisch doornemen? Dat kan. Bel ons op 026 3529 390 of vul het formuliertje hiernaast in en we bellen je tijdens kantooruren zo snel mogelijk terug. Beloofd.

Askja Reizen hecht veel waarde aan de bescherming van jouw persoonsgegevens. Lees onze privacyverklaring.

Jouw opgeslagen reizen

Trips

13 September 2023 - Lapland

Avonturenweek Himmerki: Pure witte magie

Terug
Portret Antoinette Bakker
Antoinette Bakker

Weet veel over: IJsland, Groenland en de Faeröer eilanden

Pure witte magie. Die gedachte komt bij mij op als ik boven op een Finse heuvel sta en uitkijk over de glooiende tunturi’s. De lucht is helder en fris en ik hoor helemaal NIETS, er heerst een oorverdovende stilte. Zojuist ben ik naar boven gelanglauft en nu rust ik uit en kijk om mij heen. Het is werkelijk waar, ik bevind me in een sprookje: een dik pak sneeuw, dennen en berken bedekt onder een witte laag, een strak blauwe lucht en het witte pad dat zich voor mij uit strekt. Dit beeld had ik van Fins Lapland op het moment dat ik deze reis boekte. Het is uitgekomen! Het overtrof mijn verwachting en deze week had nog veel meer aangename verrassingen in petto. Hierbij mijn vijf redenen om deze winter ook tot rust te komen in de Himmerki Lodge!

1. Rust, ruimte en wát een landschap

Allereerst de omgeving van de Himmerki Lodge, waar mijn reis heen ging. De huisjes en het restaurant liggen aan de oever van het meer Kitkajärvi in de buurt van Posio in Fins Lapland. Het meer is in de winter bevroren en bedekt met een laag glinsterende sneeuw. Dit vond ik niet alleen een feest voor het oog (én de camera), maar de sneeuw dempt ook nog eens alle geluiden, waardoor hier een natuurlijke rust heerst. Je wordt er vanzelf kalm van. Het is dus de ideale plek om te ontsnappen aan de drukte van het dagelijks leven. In de huisjes zelf is bovendien geen wifi (in het restaurant wel), wat nog eens extra bijdraagt aan de rust. Het vrije zicht over het meer zorgde er ook voor dat ik elke avond een wandelingetje maakte om toch even te kijken of ik het noorderlicht kon zien dansen in de lucht. En dit is alleen nog maar de heel directe omgeving van de lodge. Wat verder weg golven heuvels met naaldbomen, die wit zijn van de sneeuw. Dit zijn zogenaamde tunturi’s. Als je daar wandelt of een excursie maakt heb je zó’n mooi weids uitzicht. Zie het begin van deze blogpost, zucht…

2. Kleinschalig, persoonlijk en exclusief

Askja Reizen heeft een exclusieve samenwerking met de Himmerki Lodge. We zijn zo blij dat we deze plek gevonden hebben en werken al jarenlang samen met de eigenaren Reijo en Helvi. Ik ben dan ook blij dit lieve echtpaar weer te ontmoeten. Zij runnen hun restaurant en huisjes op een echt degelijke, Finse wijze: gastvrij en ontdaan van opsmuk. De maaltijden zijn ook Fins en worden gemaakt met lokale ingrediënten. In het restaurant van Himmerki is ook de receptie en het personeel helpt je zo goed als zij kunnen. Zij werken in de keuken en aan de balie, helpen je met excursies en geven informatie. Alles is heel persoonlijk. In totaal zijn er twaalf huisjes die in de winter in gebruik zijn. Deze liggen ruim van elkaar tussen de bomen en aan de rand van het meer. Super kleinschalig dus!

3. Verzorgd en verwend

Wat ik fijn vond, is dat alles geregeld is. Je wordt op de luchthaven in Finland opgehaald en naar Himmerki gebracht. In mijn geval waren we met een groep Nederlanders, verschillende gezinnen, echtparen en vrienden. Ik reisde in een schoolvakantie, dus er was een bus voor ons gehuurd. Onderweg stopten we bij het zogenaamde safarihuis, waar iedereen winteruitrusting ontving. Aan alles is gedacht: wollen sokken, muts, handschoenen, schoenen en een overall. Ik heb er -30°C mee overleefd, al heb ik echt wel een keer koude voeten gehad.

’s Avonds werden we welkom geheten, er was een diner en we kregen uitleg over de komende week. De rest van de week genoten we van de maaltijden, in buffetvorm, in het restaurant. Dat ik geen vlees eet is absoluut geen probleem. Tijdens de uitleg wordt er verteld welke dag je een excursie hebt en hoe laat je klaar moet staan. Als je vragen hebt over wat je aan moet trekken – absoluut de meest gestelde vraag – dan krijg je advies. Veel moeilijker dan over dat soort dingen hoefde ik niet na te denken deze vakantie, heerlijk! Tijdens de excursies wordt je volledig ontzorgd, want je wordt opgehaald en terug gebracht bij de lodge. Na afloop van de excursies ging ik lekker genieten in de sauna in het huisje.

4. Excursies en fun

Naast de rust ben ik natuurlijk ook naar Lapland gereisd om echt onvergetelijke excursies te maken. Op het programma staat ook de activiteit ijsvissen. Dit is echt een unieke, niet-toeristische excursie. We gaan namelijk op pad met Oiva en Mauri, twee ijsvissers uit het nabijgelegen Posio. Elke week halen zij de wel 60 meter lange netten omhoog, die onder het ijs hangen. Je gaat hierbij helpen en krijgt achtergrondinformatie over deze traditionele manier van ijsvissen. De vangst van o.a. snoek en snoekbaars wordt na afloop schoongemaakt en deze nemen we mee naar de lodge, waar ze de vis verwerken tot een lekkere maaltijd.

Naast het ijsvissen staan er nog meer leuke activiteiten op het programma. Zelf heb ik de sneeuwscootertocht gelaten, want ik ben vooral gecharmeerd van de stilte van de natuur. Voor mij was het absolute hoogtepunt de huskysafari. We worden bij Himmerki opgehaald en kunnen rond kijken bij de huskyfarm. Er volgt een duidelijke uitleg over rijden met een hondenslede: het enige wat de honden doen is rennen, je moet zelf remmen. Dan gaan we op pad met gids Jarkko, die voorop rijdt en de spannen achter zich goed in de gaten houdt. Ik zoef over de sneeuw, draai bochten in de heuvels, volg het pad tussen de naaldbomen door, step mee bij felle klimmetjes omhoog en geniet van de vergezichten! Zucht…

5. Duurzaamheid

Wat ik zelf een heel fijn idee vond, is dat de avonturenweek bij Himmerki behoorlijk duurzaam is. Natuurlijk is het maken van zo’n reis een dilemma, maar toen ik het besluit had genomen deed het mij goed te weten dat de Posio een groene regio is. In 2020 ontving het als eerste Finse reisbestemming het Sustainable Travel Finland-label van Visit Finland. Himmerki Lodge is één van de voorbeeld accommodaties. Om het concreet te maken is het bijvoorbeeld tamelijk uniek dat 90% van de staf van Himmerki lokale inwoners zijn die het hele jaar rond hier werken. Heel anders dan in veel toeristische plaatsen.

Himmerki heeft ook het Greenkey label, wat onder andere inhoudt dat ze besparen op energie en water, minder afval produceren en recyclen, lokaal geproduceerd vegetarisch en biologisch voedsel aanbieden en natuurreizen aanbieden. Net iets voor mij! Reijo en Helvi werken ook samen met een huskyfarm en rendierfarm, waar dierenwelzijn hoog in het vaandel staat. Deze bedrijven werken ook volgens het Sustainable Travel Finland programma.

Meer informatie vind je op: https://posiolapland.com/sustainability/

Reisexpert

Andere landen, gewoonten en landschappen vind ik mateloos boeiend. Een geluksvogel ben ik, dat ik al zoveel heb gereisd. Dan werk ik ook nog bij Askja Reizen, waardoor ik het hele jaar met reizen bezig ben. Ik vind het heerlijk om te regelen, organiseren en te zorgen dat alles voor iedereen duidelijk is. Kortom, ben ik aan het werk, dan ben ik vrolijk.

Weet veel over: IJsland, Groenland en de Faeröer eilanden

Uitgelichte reizen

Meer reisinspiratie

Bekijk alle

18 Jan 2017 - Lapland

Lapland: Wakker worden in een sprookje

Langzaam word ik wakker en ik voel me een beetje gedesori&eu Lees verder

15 Jul 2020 - Lapland

5 redenen om deze winter naar Lapland te gaan

Hij staat bij veel mensen op hun bucketlist: een echte winte Lees verder

Oeps! Onze site doet het niet in deze browser

We raden je aan een andere browser te downloaden:

404-giraffe

Videobellen?

Je wilt met ons videobellen. Goed idee! Vul hieronder je gegevens in en we nemen contact met je op voor een datum en tijdstip.