Liever je plannen telefonisch doornemen? Dat kan. Bel ons op 026 3529 390 of vul het formuliertje hiernaast in en we bellen je tijdens kantooruren zo snel mogelijk terug. Beloofd.

Askja Reizen hecht veel waarde aan de bescherming van jouw persoonsgegevens. Lees onze privacyverklaring.

Dagprogramma 8 Dagen

Expeditie naar het oosten van Spitsbergen

Terug Bekijk samenvatting

Ga mee met deze bijzondere expeditiereis naar het nog grotendeels onontdekte oostelijke deel van Spitsbergen en ontdek de hoogste pieken, de grootste zeevogel kolonies en de beste plekken om ijsberen te spotten. Hier bezoeken we enkele van de toplocaties met gigantische gletsjers, fascinerende historische plaatsen en uitgestrekte fjordenstelsels. In dit deel van Spitsbergen zijn nog weinig mensen je voorgegaan. Ook is hier grote kans om walvissen, walrussen en zeehonden te spotten.

Dag 1

Inscheping in Longyearbyen, de grootste plaats op het grootste eiland

Je landt in Longyearbyen, het administrative centrum van Spitsbergen, het grootste eiland van de Svalbard archipel. Geniet van een wandeling door dit voormalige mijnwerkersdorpje, waar de parochiekerk en het Svalbard Museum voorname attracties zijn.

Hoewel het landschap er grimmig uitziet, zijn er meer dan honderd soorten planten waargenomen. In de avond vaart het schip het Isfjord uit, hier zien we mogelijk de eerste dwergvinvissen van onze tocht.

Dag 2

De spectaculaire Hornsund

We beginnen de dag met een rustige vaart door de zijfjorden van het spectaculaire Hornsund-gebied in het zuiden van Spitsbergen, genietend van het landschap van torenhoge bergtoppen. De berg Hornsundtind bereikt een hoogte van 1.431 meter, terwijl de top van Bautaen bewijst waarom de vroege Nederlandse ontdekkingsreizigers dit eiland de naam Spitsbergen gaven, wat "puntige bergen" betekent.

Er zijn 14 prachtige gletsjers in het gebied, en we hebben een goede kans om zeehonden en ijsberen tegen te komen.

De nabijgelegen kliffen van Sofiakammen zijn ook de thuishaven van duizenden paren nestelende drieteenmeeuwen en kleine alken, en 's avonds zien we misschien wel duizenden zadelrobben bronstig op de ijsschotsen bij Sørkapp.

Dag 3

Lange excursie bij Diskobukta

Na een tocht over het drijfijs van Storfjorden, waar we soms zadelrobben zien, landen we in het noordwesten van Edgeøya aan de noordoever van de Rosenberdalrivier. Hier hebben we op het verhoogde strand de mogelijkheid om naar Rosenbergdalen te wandelen, waar het wemelt van de grazende rendieren.

Daarna zijn we van plan langs een klif met nestelende zwarte zeekoeten te lopen op weg naar Stretehamna, waar we vaak een kudde walrussen op het strand aantreffen bij een achthoekige pelsjagershut uit 1905.

We kunnen ook de overblijfselen zien van een 19e-eeuws Pomorhuis en de botten van walrussen waarop in vorige eeuwen is gejaagd.

Dag 4

Pelsjagersgeschiedenis in Freemansundet

Terwijl we de waterweg van Freemansundet opvaren, zijn we van plan om aan land te gaan bij de toendra laagvlakte van Sundneset, op het eiland Barentsøya.

Hier zullen we de hut van een Duitse wetenschappelijke expeditie (Würzbugerhütte) van zestig jaar geleden bezoeken en vervolgens een stevige wandeling maken over de toendra op zoek naar Spitsbergense rendieren en brandganzen. Daarna plannen we een Zodiac cruise in de buurt van Freeman Glacier en een bezoek aan een drieteenmeeuwenkolonie in een canyon in de buurt.

In geval van zwaar ijs in Freemandundet zullen we in plaats daarvan naar Negribreen varen, een van de meest uitgestrekte gletsjerfronten aan de oostkant van Spitsbergen. Hier kunnen we een Zodiac cruise maken en landen op Walrus Island, dat eind vorige eeuw ijsvrij werd.

Dag 5

Ivoormeeuwen in Agardhfjellet

Vandaag varen we naar de oostkant van west Spitsbergen (westkant van Storfjorden).

Hier zijn we van plan een wandeling te maken naar de broedplaatsen voor ivoormeeuwen in het Agardhfjellet, dat ongeveer 300 meter (980 voet) hoog is.

De vallei die leidt naar de rotsen waar de nesten zich bevinden, is bezaaid met fossielen van belemnieten en ammonieten.

Dag 6

Zuid-Spitsbergen

Vandaag willen we landen bij de berg Stellingfjellet, in de buurt van de grootste kolonie van Brünnich's zeekoeten in Spitsbergen. Later op de dag zullen we aan land gaan bij de zelden bezochte kust van Zuid-Spitsbergen, bij de baai van Isbukta.

Dag 7

Bell Sund's flora, fauna en spookachtige geschiedenis

We zetten onze reis voort in Bell Sund, een van de grootste fjordensystemen van Spitsbergen. Door de oceaanstromingen is dit gebied iets warmer dan andere gebieden in de archipel, wat te zien is aan de relatief weelderige vegetatie.

Hier zijn uitstekende mogelijkheden om zowel van de geschiedenis als van de wilde dieren te genieten.

Een mogelijkheid is Ahlstrandhalvøya, aan de monding van de Van Keulenfjorden, waar stapels beluga-skeletten te vinden zijn. Deze overblijfselen van de 19e-eeuwse walvisslachting herinneren ons op indringende wijze aan de gevolgen van ongebreidelde exploitatie. Gelukkig zijn de beluga's niet met uitsterven bedreigd en is de kans groot dat u een groep tegenkomt.

Als alternatief kunnen we, terwijl we de fjorden van Bellsund doorkruisen, de toendra verkennen waar rendieren zich graag voeden, evenals rotshellingen waar kleine alken broeden.

Dag 8

Heen en weer terug

Aan elk avontuur, hoe geweldig ook, kom uiteindelijk weer een eind. Na het ontbijt verlaat je het schip weer in Longyearbyen, met in je bagage de geweldige herinneringen aan deze reis die je voor altijd met je mee zal dragen.

Oeps! Onze site doet het niet in deze browser

We raden je aan een andere browser te downloaden:

404-giraffe

Videobellen?

Je wilt met ons videobellen. Goed idee! Vul hieronder je gegevens in en we nemen contact met je op voor een datum en tijdstip.