Liever je plannen telefonisch doornemen? Dat kan. Bel ons op 026 3529 390 of vul het formuliertje hiernaast in en we bellen je tijdens kantooruren zo snel mogelijk terug. Beloofd.

Askja Reizen hecht veel waarde aan de bescherming van jouw persoonsgegevens. Lees onze privacyverklaring.

21 Augustus 2017 - Noorwegen

Roadtrip door Zuid-Noorwegen

Terug
Portret Ilse van der Horst-Borghouts
Ilse van der Horst-Borghouts

Weet veel over: Noorwegen en Zweden

Ik mag weer. Ik heb mijn koffer al vele malen gepakt voor een reis naar Noorwegen. En nog altijd ben ik enthousiast als ik weet dat ik naar mijn favoriete Scandinavische land afreis. Deze keer ga ik samen met collega Chantal naar het zuidelijke deel van Noorwegen op zoek naar mooie plekjes en accommodaties. Deze reis staat ook in het teken van het rijden van een aantal hooglandroutes en de wandeling naar de Preikestolen.

Na aankomst op de luchthaven van Oslo halen we onze huurauto op en gaan we op pad. De Noren zijn altijd bezig met het verbeteren en aanpakken van hun wegennetwerk. We staan versteld van de vele tunnels die de Noren weten te bouwen. De weg ten noorden van Oslo is vernieuwd en we schieten behoorlijk op over de weg door het groene Gudbrandsdal. Lillehammer is hier een gezellige stad met een Olympisch verleden. Bij het Olympiaparken, waar één van de skischansen te zien is, maken we een korte stop. Aan het einde van de middag verlaten we de E6 en rijden de bergen in. We genieten van de stilte en prachtige omgeving om ons heen. Ons hotel voor die avond ligt prachtig aan het Feformeer en de avondzon kleurt de bergen roze. Voordat we ons bed opzoeken vragen we bij de receptie nog even na wat de weersverwachtingen voor morgen zijn en of de route Jotunheimvegen geopend is. De condities zijn goed en we worden al enthousiast bij de gedachte om morgen de bergen van Jotunheimen te gaan zien.

Bekijk de video van onze roadtrip hieronder.

Jotunheimen
We staan vroeg op en stappen de auto in voor een route langs diverse hoogtepunten met als einddoel het Sognefjord. De route begint met een stukje Peer Gynt vegen. Aan het begin van de Jotunheimenvegen betalen we een tol van NOK 100 en rijden de onverharde weg op. De weg slingert door een bomenloze vlakte waardoor we panoramische uitzichten hebben op de bergen om ons heen. In de verte zien we de reuzen van het Jotunheimen gebergte al liggen. Het uitgestrekte meer met op de voorgrond de Noorse huisjes die her en der aan de oever staan, maken het plaatje compleet. De tolweg komt uit bij weg 51. We kijken nog een keer achterom en zien de weg slingerend door het kale berglandschap lopen. Een absolute aanrader om deze weg te rijden wanneer het Gudbrandsdal gecombineerd wordt met het nationaal park Jotunheimen. Aan de rand van het nationaal park Jotunheimen bekijken we de typische Noorse huisjes van Bessheim. Een ideale plek om de wandeling te starten naar de bergkam Besseggen, een populair en prachtig wandeldoel. Over de uitgestrekte hoogvlakte Valdresflya passeren we het bergdorp Beitostølen. Op weg naar het Tyin meer rijden we door de traditierijke regio Valdres waar verschillende typische Noorse staafkerken te bezoeken zijn. Wij maken een stop bij het bijzondere staafkerkje van Øye, gelegen aan een meer. We komen aan bij het Tyinmeer en missen bijna de afslag omdat het uitzicht over het meer met de besneeuwde bergtoppen op de achtergrond zo ontzettend mooi is. Na het rijden van een 16 kilometer lange onverharde weg komen we aan bij de huisjes van Tyinholmen. Wat een mooie plek is dit zeg! Een aantal huisjes omringd door bergen en gelegen aan een uitgestrekt meer. We genieten optimaal van de stilte, de weerkaatsing van de zon op het meer en de sneeuw op de bergen. Na een spectaculaire afdaling komen we aan het einde van de dag aan bij het Sognefjord, het langste en diepste fjord van Noorwegen. We overnachten hier in een typisch Noors traditioneel hotel, direct aan het fjord, het Hofslund Fjord Hotel.

Sognefjord
De zonnestralen schijnen al vroeg mijn kamer binnen en het belooft een prachtige dag te worden. Vandaag gaan we de omgeving rond het Sognefjord verkennen. We beginnen met een tocht langs het Lustrafjord, een van de zijarmen van het Sognefjord. We hebben uitzicht op de waterval Feigumfossen dat aan de zuidkant van het fjord ligt. In Skjolden bekijken we de moderne appartementen van Skjolden Brygge en vergapen we ons aan het prachtige cruiseschip dat het einde van het fjord heeft gevonden en zo diep het land in heeft kunnen varen. De appartementen staan op palen in het fjord en vanaf je balkon kun je ontzettend ver het fjord inkijken. Het dorpje Luster ligt ook aan het Lustrafjord en we kopen hier voor de lunch de lekkerste kaneelbroodjes. Als souvenir nemen we eigengemaakte jam en honing mee. De verkoopster laat ons zien waar de honing vandaan komt, van een boerderij hoog boven het fjord gelegen. In Kaupanger bekijken we nog een mooie staafkerk voordat we vanaf Mannheller de ferry nemen over het Sognefjord naar Fodnes. We komen aan in Lærdal waar we de afslag nemen naar de Aurlandsvegen. Via een smalle weg gaat de route gestaag omhoog. We komen bij het eerste uitzichtpunt aan en staan versteld van het prachtige vergezicht. In de verte zien we de pieken van het Jotunheimen gebergte liggen. Een aantal kilometer verder parkeren we de auto bij het Flotvatnet meer. Een prachtig plaatje met een mooie waterval. Er ligt nog steeds een grote hoeveelheid sneeuw op deze hoogte. Niet voor niets wordt deze route ook wel de ‘sneeuwweg’ genoemd. De parkeerplaatsen en uitkijkpunten in Noorwegen zijn altijd goed verzorgd en verfraaid met mooie architectuur. Dit is ook weer het geval bij het Flotvatnet. Vanaf het uitzichtpunt Stegastein genieten we van een weids uitzicht op het Aurlandsfjord voordat we afdalen naar het fjord. In Aurland ligt aan de rivier de bijzondere 29|2 Aurland Lodge. Echt een plekje waar je geslapen moet hebben. De lodge is prachtig gerenoveerd in de typische Scandinavische stijl waarbij het interieur een combinatie vormt van oud en modern. Een perfecte afsluiter van onze dag rondom het Sognefjord en haar uitlopers.

Van de fjorden naar de bergen
We worden wakker in een fijn appartement op de berg Bavallen bij Voss en de zon schijnt alweer boven de bergtoppen uit. Het belooft weer een mooie zonnige dag te worden. Voss ligt heel centraal in het fjordengebied, tussen het Sognefjord en Hardangerfjord. Vandaag rijden we een route langs het Hardangerfjord naar de hoogste berg van de regio Telemark, de Gaustatoppen. We rijden over de imposante hangbrug over het Hardangerfjord. Het is na de Golden Gate Bridge de langste hangbrug ter wereld. Echt een imposant meesterwerk, omgeven door een prachtig fjord. Langs het fjord passeren we vele fruitboomgaarden welke in het voorjaar, eind mei en begin juni, prachtig in bloei staan. Aan de kant van de weg staan diverse kraampjes met vers fruit waar we stoppen om verse kersen te kopen. Bij een mooi uitzichtpunt genieten we van de kersen. In het plaatsje Lofthus bezoeken we het Hotel Ullensvang. Een familiehotel dat al generaties lang door de familie Utne wordt gerund en een prachtige ligging direct aan het fjord heeft. Voorbij Odda zien we aan onze rechterhand één van de uitlopers van de Folgefonna gletsjer liggen, de Buerbreen. Een plaatje! We passeren diverse watervallen waarvan de dubbele waterval, de Låtefossen, een hele bijzondere is. Het water stort met een flink kabaal naar beneden en als we met de auto langsrijden krijgen we een frisse douche… We laten het fjordengebied achter ons en rijden weer de bergen in. Vanaf Røldal is het flink stijgen naar de vlakte Haukelifjell, aan de rand van het nationaal park Hardangervidda. Onze oren gaan meteen weer dicht doordat we zo snel omhoog gaan. De weg slingert door het landschap en we hebben mooie vergezichten op de bergen van Hardangervidda. Voordat we de voet van de Gaustatoppen bereiken moeten we eerst weer flink afdalen naar het dorp Rjukan, wat lang uitgestrekt in het dal ligt. In de winter zien de bewoners van het dorp enkele maanden de zon niet omdat het dal zo smal is en de zon niet boven de bergen uitkomt. De laatste kilometers naar de huisjes aan het Kvitåvatn meer trotseren we de steile berg via haarspeldbochten. De huisjes liggen in de avondzon en vanaf hier hebben we goed zicht op de imposante Gaustatoppen. Een heerlijke plek waar je actief bezig kunt zijn in de natuur; wandelen, fietsen en kanoën. Vanaf de top van de Gaustatoppen kun je bij goed weer een zesde deel van Noorwegen zien! We moeten nog een stukje rijden naar ons hotel in Vrådal. Als we aan de zuidkant van de Gaustatoppen de afdaling inzetten naar het Tuddal worden we getrakteerd op een fantastisch panoramisch uitzicht op de regio Telemark. Omdat het helder weer is kunnen we  ontzettend ver kijken over de beboste bergen die voor ons liggen, we zijn er echt even stil van…

Hike naar de Preikestolen
Na het ontbijt gaan we weer enthousiast op pad. Aan het eind van de dag willen we de wandeling naar de Preikstolen gaan maken en hopen dat de voorspelde regen nog even op zich laat wachten. Het weer in Noorwegen kan snel veranderen, maar we hebben goede hoop. We rijden door de regio Telemark en het mooie Setesdal. Het landschap in het zuiden is weer zo anders dan het fjordengebied. Hier is het landschap meer glooiend met hier en daar een meer of rivier waar je in het fjordengebied echt die steile bergen uit het fjord ziet oprijzen. Om bij het Lysefjord te kunnen komen rijden we door het wat minder bekende Sirdal. We lijken in een soort maanlandschap beland te zijn; afgevlakte bergen met hier en daar een bergmeertje en loslopende schapen. Uiteindelijk komen we aan het einde van de middag aan bij het startpunt van de wandeling naar de Preikestolen. We slapen komende nacht bij de Preikestolen Fjellstue, een hotel dat bij het startpunt van de wandeling ligt. Echt ontzettend ideaal wanneer je de wandeling al vroeg in de ochtend of laat in de avond wilt maken omdat de hordes toeristen hier dan nog niet, of niet meer, te vinden zijn. We eten vlug een hapje en vragen wat de weersvoorspellingen zijn en of het nog goed te doen is om zo laat nog te beginnen aan de wandeling. Geen probleem, het blijft droog en het wordt pas tegen 23.00 uur donker. We trekken onze wandelschoenen aan en beginnen vol goede moed aan de beklimming. De wandeling naar de uitstekende rots is 3,8 kilometer lang en je moet een hoogte van 334 meter overbruggen. Je doet er ongeveer 2 uur over om er te komen en wij zijn benieuwd hoe lang wij er over zullen gaan doen. Het pad loopt de eerste 500 meter meteen al goed steil omhoog. We vinden het pad erg afwisselend. Steile beklimmingen over rotsen worden afgewisseld met stukken over afgevlakte stenen of vlonders. Onderweg komen we families tegen met kleine kinderen die zelf ook de wandelschoenen aan hebben en zelfs een hardloper die ‘eventjes’ naar boven rent en weer terug. Wanneer we de laatste echte beklimming hebben gehad kunnen we al ver het Lysefjord over kijken. Nog een paar honderd meter en we hebben het einddoel van deze reis bereikt, de fameuze Preikestolen. Alle quotes zijn waar, het uitzicht is verbluffend en de hoogte duizelingwekkend. Wauw, wat is deze wandeling gaaf om te doen. Na de vele foto’s die we hebben gemaakt dalen we weer af en zijn we om 22.45 weer terug in het hotel, net voordat het echt donker is.

Noorwegen, wat was je weer mooi. Je hebt ons wederom niet teleurgesteld. We hebben weer vele mooie plekjes en bijzondere accommodaties gezien. Na het lezen van dit blog ben je hopelijk net zo enthousiast als wij geworden over dit bijzondere land. Plan een reis en ervaar het zelf. We helpen u graag bij het samenstellen van een reisprogramma vol met hoogtepunten die Noorwegen te bieden heeft.

Tijdens mijn reizen kan ik optimaal genieten van rust en ruimte om me heen. Bij voorkeur in een Noors landschap. Mijn man en zoontje zijn ook helemaal enthousiast geworden na een heerlijke vakantie. Ik vertel je graag over de mooiste plekjes, routes en accommodaties. Ook word ik heel blij van eten en ben altijd op zoek naar bij voorkeur biologische recepten.

Weet veel over: Noorwegen en Zweden

Uitgelichte reizen

Meer reisinspiratie

Bekijk alle

14 Apr 2016 - Oost-Canada, IJsland, Nieuw-Zeeland, Australië, Al

De beste Askja plekken om walvissen te spotten

Het is iets wat je tenminste één keer in je le Lees verder

23 Jun 2016 - Noorwegen en Noorwegen winterreizen

10 Redenen waarom je echt eens naar Noorwegen op vakantie moet!

Noorwegen staat dit jaar in de top 15 van meest geliefde vak Lees verder

Oeps! Onze site doet het niet in deze browser

We raden je aan een andere browser te downloaden:

404-giraffe

Videobellen?

Je wilt met ons videobellen. Goed idee! Vul hieronder je gegevens in en we nemen contact met je op voor een datum en tijdstip.